ایرانیان از همان آغاز تاریخ خود با ذوق و استعدادی سرشار به آفریدن آثار هنری زیبا پرداخته و به همین جهت شهرت جهانی یافته اند.در میان هنرهای ایران بافندگی از زمانهای بسیار قدیم مقام مخصوصی داشته است و بافته های ایران از دوره های پیش
این هنر در بدو ورود به ایران در انحصار زرتشتیان یزد قرار داشت و از آن فقط برای دوخت شلوار کبری که نوعی تن پوش مخصوص مجالس جشن و سرور به ویژه مراسم عروسی بود استفاده می کردند و گاه نیز نوعی از آن که راه راه است و به "محرمات" شهرت دارد به عن
چنین به نظر میرسد که بافت ترمه به عنوان یکی از ظریف ترین و زیباترین محصولات دستباف کشورمان از اوایل دوره صفویه در ایران رواج یافته است زیرا قبل از این دوران آثاری از ترمه های ایران برجای نمانده است. در دوره شاه عباس این هنر به اوج شک
در ابتدا برای تاروپود ترمه از کرک استفاده می گردید ولی امروزه به جای کرک از پشم مرغوب استفاده می شود. ضمن آنکه بافت ترمه با استفاده از نخ ابریشمی هم در گذشته و هم در حال حاضر هم چنان مرسوم و متداول است. پشم لطیف ترمه با دست ریسیده می شد 
در گذشته بافتن ترمه توسط دو نفر استاد کار و گوشواره کش انجام می گرفت.استادکار در پائین و پشت دستگاه قرار می گرفت و گوشواره کش در بالای دستگاه استقرار یافته کارش را که انتخاب و تعیین نخ های مخصوص جهت ایجاد نقش بر روی پارچه و هدایت نخ ه&#
در شهر یزد از قدیم الایام پارچه های مختلفی مانند ترمه و زری و پارچه های ابریشمی و نخی بافته می شدکه ذوق هنرمندان پارچه باف و نقش بندان و طراحان در نمونه های به جا مانده از آن روزگار بیانگر روح بلند مردمان این سامان است.. گرچه امروزه کا&
راز جذابیت و چشمگیری ترمه های ایران در جادوی رنگهایشان نهفته است. رنگهای مشتق شده آنها از گیاهان طبیعی و حشرات وحتی حیوانات عطش فطری را در آدمی برای زیبائی مطلقشان تحریک میکند رنگها معمولا از گیاهان گرفته میشوند و ماده رنگ کننده
انسان در اولین تجربه خود به مدد قوه باصره با طبیعت آشنا می گردد با آن انس میگیرد و سپس جذب زیبائی هایش می شود و اقدام به بازنمایی آنها می کند. وی به طبیعت اطرافش می نگرد با نظری گزینش گر زیبائی ها و جاذبه های آن را ثبت می کند و حتی آنچه را
تاریخ نویسان یونانی بارها از زیبائی و درخشش و شکوه پارچه های ایرانی در دوره هخامنشی و اشکانی و ساسانی یاد کرده اند و نمونه هائی که از آنها امروزه در دست است این موضوع را به خوبی نشان می دهد. مارکوپولو جهانگرد قرن سیزدهم که از شهر کرم
اصولا پارچه ترمه به سبب بافت منحصر به فردش و به دلیل تراکم زیاد پودهایش از مقاومت نسبی و مطلوبی برخوردار است. در مجموع پردوام تر از بقیه انواع پارچه است. با این وجود نور و رطوبت از بزرگ ترین عوامل رنگ پریدگی ترمه است. زیرا قسمت های سیا&
;انواع ترمه های ایرانی و کشمیری به شرح زیر هستند: شال چارقدی: که اندازه آن تقریبا یک متر و نیم در یک متر و نیم است و برای روسری یا بقچه به کار می رفته که انواع لچک ترنجی و گلدار آن متداول بوده است.شال بندی: شالی که نقشه آن شبیه به لانه زنبور
منشا اصلی طرح بوته جقه همان گلهای صفوی است. در قرن هفدهم گلها و بوته ها نسبت به محور عمودیشان تقارن دارند. گلهای صفوی که غالبا همان گل محمدی هستند یک گل بزرگ در قسمت فوقانی بوته دارند. گل فوقانی به دلیل بزرگی و وزنش گاه خمیده نشان داده
راز جذابیت و زیبائی ترمه های ایرانی در تاثیر رنگ و نقش بته جقه در ترمه است.رنگها نیروها و انرژیهای تابناکی هستند که ناخودآگاه به صورت مثبت یا منفی بر ما اثر می گذارند. تنها کسانی که عاشق رنگ هستند زیبائی و حضور دائمی آنها را قبول دار
پارچه های ترمه از نظر جنس به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می شوند. این تقسیم بندی از روی جنس نخ پودی است که در آن به کار رفته است. پارچه ترمه پنبه ای که ویژگیهای آن عبارتند از:نخ تار : نخ از جنس پنبه ای 50دولا و تراکم تاری 30تار در سانتیمترنخ پود :&
به استناد ماده یک (قانون مواد الحاقی به قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 24آذر 1349) ،استاندارد پارچه ترمه دست باف به وسیله کمیسیون فنی استاندارد پارچه ترمه(زیر نظر کمیته ملی استاندارد پوشاک و تحت نظارت شورای عا